Ljumsk- och höftsmärta

Ljumsksmärta är vanligt bland idrottare. Vid akut ljumsksmärta rör det sig ofta om överbelastning men vid kronisk smärta är orsaken mer komplex. Ofta rör det sig om flera samverkande faktorer och undersökningen syftar till att hitta de bakomliggande orsakerna för att kunna ställa rätt diagnos.

Höftledsartros

Höftledsartros är en sjukdom som börjar i ledbrosket. Ett friskt ledbrosk är elastiskt och fast och fungerar som stötdämpare samtidigt som det fungerar som en glidyta för leden. Vid artros tunnas brosket ut och kan till slut försvinna helt vilket innebär att det underliggande benet blottas. Ofta upplever man bättre och sämre perioder gällande smärta. Artros drabbar framförallt personer över 55 år och risken för artros ökar vid övervikt. Anpassad träning och information om sjukdomen t.ex. genom en artrosskola är den bästa behandlingen.

Symptom: Smärta vid aktivitet. Stelhetskänsla i höften. Begränsad rörlighet i höftleden.

Trochanterit

Trochanterit är en av de vanligaste orsakerna till smärta på utsidan av höftbenet. Vid tyngre och ensidig belastning av sätesmuskulaturen kan en överbelastningsskada i senfästet och underliggande slemsäck (bursa) uppstå och orsaka smärta när man går, står eller springer men även vid direkt tryck som t.ex. när man ligger på sidan. Trochanterit är vanligt förekommande hos idrottare men även hos äldre personer. Trochanterit behandlas effektiv med stötvåg.

Symptom: Smärta kring benutskottet på utsidan av höften. Svullnad och smärta vid tryck.