massage

Massage

Massage släpper på spänningar i axlar, rygg och nacke och ökar blodgenomströmningen men kan även främja det allmänna välbefinnandet, lindrar spända och ömma muskler.

Massageterapeutisk behandling

Massageterapeutisk behandling är individuellt anpassad och innefattar därför en rad olika behandlingsmetoder och tekniker. Behandling utförs efter att en mer ingående diagnos ställts, bland annat genom samtal och muskeltester.

Behandling med massage kan antingen vara riktad mot att förebygga besvär eller behandla direkt besvär somt.ex. onda axlar, nackspärr, ryggskott, trötta ryggar, ledbesvär, tennisarmbågar och huvudvärk men kan även hjälpa till med avkoppling och att man kommer ned i varv. Regelbunden massage motverkar trötthet och smärta i axlar , rygg och nacke.

Massage kan ges i kombination med olika tekniker som t.ex. terapeutisk stretching, triggerpunkter, mobilisation, strain and counterstrain samt medicinsk laser. Ofta används ett flertal olika massagemetoder och tekniker vars gemensamma syfte är att lösa upp och motverka muskelspänningar. Därför kan en massageterapeutisk behandling variera beroende på vilka behandlingsmetoder bedöms ge det bäst resultat.

Massageterapeutisk behandling utförs av certifierad massageterapeut Catarina Lindgren och driver Kroppsterapi i Norr sedan 2003.

Behandlingstekniker

Terapeutisk stretching

Terapeutisk stretching innebär att du som är stel pga. korta muskler och begränsad ledrörlighet får hjälp med massage och stretch. Syftet med terapeutisk stretching är att förlänga spända och stela muskler för ökad ledrörlighet och smärtlindring samt för att öka balansen mellan olika muskelgrupper.

Strain and counterstain

En mjuk och skön behandlingsform där man kan kommer åt problem genom att muskeln försätts i avspänt vilolägen.

Triggerpunktsbehandling

Triggerpunktsbehandling, även kallat triggerpunktsmassage, utförs genom att applicera tryck mot ömmande muskelvävnad för att uppnå en avslappning och smärtreduktion.

Mobilisation

Behandling kan utföras både på ryggradens leder och på extremitetslederna. Mobilisation är en mjuk form av aktiva-passiva behandlingsrörelser, som normalisera och förbättra rörligheten samt minska smärta i och runt leden.

• Mån - Tors 08.00 - 17.00
  • Fredag 08.00 - 16.00