Ischias

Ibland kan irritation runt eller ett direkt tryck på en nerv orsakas av en skada i ryggraden, t.ex. ett diskbråck. Om diskbråcket är i den nedre delen av ländryggen så kan detta irritera eller trycka på kroppens längsta nerv – ischiasnerven. Ischiasnerven är en stor, tjock nerv som egentligen är en samling av långa nervtrådar. Den börjar i nedre delen av ländryggen, går genom bäckenet och säte till baksidan av låret och underbenet och ända ut i tårna. På väg ner i benet försörjer ischiasnerven olika strukturer, bland annat muskler, senor, ledband, leder, blodkärl och hud. När nerven blir irriterad eller kommer i kläm i ryggen kan du få smärtor, domningar eller till och med muskelsvaghet i benet. Detta symptom kallar vi helt enkelt ischias.

Bensmärta känns oftast runt höftkammen, ljumsken, knä eller fot men kan involvera hela låret och underbenet. Smärtan är ofta av en strålande karaktär. Vanligast är att orsaken till smärtan i benet kommer från en funktionsstörning i en av ryggens nedre del och/eller bäcken i association med muskelspänningar i framför allt sätesmuskulaturen så kallad ”falsk ischias”. Detta tillstånd är betydligt vanligare än ”äkta ischias” (diskbråck). Patienter med både falsk och äkta ischias brukar i regel bli mycket bra med kiropraktisk behandling.

Undersökningen går ut på att fastställa om det rör sig om äkta eller falsk ischias och behandlingsformen bestäms därefter. Bilddiagnostisk undersökning kan också krävas för att med säkerhet kunna fastställa diagnos.